Grova tekakor!!!

Idag har jag prövat ett nytt recept blev gott tyckte jag:) Ingredienser 10dl vatten 50g jäst 1 dl rapsolja 0.5 dl sirap 2 tsk salt 2 dl havregryn 1 dl vetekross 1 dl rågkross 1 dl rågmjöl 1 dl grahamsmjöl 2 dl mörkt lantbrödsmjöl 1 dl linfrö 1 dl solroskärnor 10-12 dl vetemjöl Koka en gröt av 5 dl vatten ,havregryn, vetekross och rågkross,det bästa är egentligen om man kan lägga vete och rågkross i blöt dagen före det gjorde inte jag men kokade då gröten lite längre..när gröten är klar ,dra bort från plattan och rör ner 4 dl vatten ,olja ,sirap och salt.Låt svalna till fingervarmt. Blanda ner rågmjöl,grahamsmjöl,lantbrödsmjöl,linfrö och solrosfrö.Blanda till sist ner vetemjöl lite i taget tills degen blir lagom .Den ska vara lite kladdig när den är färdig.Strö lite mjöl över degen och lägg en handduk över bunken.Låt jäsa c:a 30 min. Ta upp degen på mjölad bänk och knåda,Dela degen i små bitar 30-40 st och rulla till bullar.Lägg på plåtar och platta till dom med mjölad hand. jäs under bakduk ca 30 min. Grädda mitt i ugnen i 225-250 grader i ca 10 min.
Lycka Till !!!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0