Surdegsbröd på råg!!!!

Har bakat surdegsbröd idag faktiskt första gången Här är receptet om ni vill prova 1 burk(150g)Bagarens Rågsurdeg 1/2 pkt(25g)Färskkronjäst för matbröd 5 dl(500g)Vatten,kallt 9dl(540g)Vetemjöl special) 4 dl(240)g Rågmjöl grovt 3 tsk(20g)Salt 1 msk(20g) Skaka burken och rör ihop surdegen med jäst och vatten. Tillsätt alla ingredienser utom saltet Knåda till en smidig deg ca 10min i maskin eller 15 min för hand.Häll i saltet i slutet av knådningen.Degen Sikta därefter lite mjöl över bröden. Lägg bröden på plåt och täck med plast.låt jäsa ca 1 timme Sätt ugnen på 260 grader i lagom tid innan gräddningen och sätt samtidigt in en form med 1/2 liter vatten i ugnen.Gör 2-3 snitt över bröden precis innan plåten sätts in i ugnen,sänk temperaturen till 220 grader.Grädda mitt i ugnen tills bröden fått fin färg ca20-25min.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0