LinsBullar!!!

Skulle ta det lugnt idag men efter att varit ute på en skön promenad fick jag lust till att baka...
Så här är receptet på frallorna.....
4 dl kokhett vatten
2 dl röda linser
2 dl linfrö
2 pkt jäst
100 g smör
8 dl mjölk
2 tsk brödkryddor
8 dl rågsikt
1 dl russin
ca 10 dl vetemjöl eller oxå tar man mjöl tills degen släpper bunken....
 
Gör så här:
Koka vattnet och häll över linfrö och linser och låt stå ca 10 min.
Smält smöret och blanda det i linsblandningen.
och värm till 37 grader.
 
lös upp jästen med 1msk socker
häll i blandningen.
Tillsätt salt,brödkryddor 
Tillsätt mjölet och blanda till en slät deg..
Låt jäsa under duk i ca 30 min
Baka ut degen till frallor
Låt jäsa ytterligare 30 min.
pensla med ägg om ni vill annars går det bra utan.
Grädda i 210 grader  ca 15 min.
 
 
Blev supergoda enligt mej själv...
 
Lycka Till om ni vill prova:)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0