Grovt Lingonbröd!!!!

Idag har jag bakat bröd igen ,är inne i någon slags bakperiod....saftigt och gott...om ni vill testa är Ingredienserna: Fördegen 1dl rågkross 1 dl vetekross 1 dl linfrö 1 dl kli 1-2 dl russin 2 dl lingonsylt 3 tsk salt 4 dl ljummet vatten
Ingredienser 5 timmar senare 5 dl kokande vatten, 100g jäst, 1-1/2 msk socker, 11 dl vetemjöl, 7dl dinkelmjöl, Blanda ihop alla ingredienserna till fördegen och låt stå 5 timmar eller över en natt. sedan häll på det kokande vattnet rör ut jästen i lite socker i en liten skål tills det löser upp sej. Rör sedan ihop detta med det andra .Blanda sist i mjölet.Degen är bra när den är lagom kladdig och fjädrar tillbaka som tuggummi ungefär.Låt jäsa i 10 min.Sätt ugnen på 250 grader.Arbeta därefter degen väl på bakbord och forma till limpor eller frallor.och låt sen jäsa i 20 min.Gräddas i 10 min eller tills den fått gyllenbrun färg. Lyckad bakning!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0